Aktuality

20.02.2014

Zanedbáním jarního servisu zkracujete autu život

Doba, kdy si každý chlap dokázal „lehnout pod auto“ a ledacos si i sám opravit, je nenávratně pryč, a to zdaleka ne jenom kvůli tomu, že by chlapi zlenivěli, především konstrukce automobilů šla za dvacet let hodně dopředu. Častým jevem se tak stal opačný extrém, kdy se s autem jezdí, dokud funguje, a do servisu se dostane až na předepsané prohlídky, nebo při závadě. Pokud ale chcete automobilu jeho životnost prodloužit, ušetřit na následných opravách, nebo ho později i dráž prodat dál, je na místě o něj pečovat pravidelně. Jednou ze servisních zastávek, kterou není radno vynechávat, je jarní kontrola – prevence a minimalizace škod, které na automobilu zanechalo mrazivé počasí a sůl na silnicích.

Pneumatiky – nestačí jen přezout


Že se na jaře přezouvají zimní pneumatiky za letní, je mezi lidmi celkem zažité. Méně se už ví, že je potřeba pneumatiky kontrolovat opravdu důkladně. Výška dezénu je jedním z důležitých parametrů, měří se na více místech, čímž se zároveň vyloučí případné chyby v geometrii. Pneumatiky však mohou být poškozené od výmolů, od najetí na obrubník, může být i ohnutý ráfek. Jízdou na nevyvážených kolech nebo poškozených pneumatikách se neúměrně zatěžují další části vozu a jejich oprava potom zbytečně leze do peněz.


Brzdy – důležitá je čistota


Po zimě mohou být brzdy někdy i v celkem žalostném stavu. Doporučuje se tak minimálně vizuální kontrola a očištění. Špína na brzdných destičkách zhoršuje účinnost brzd, nebo dokonce způsobí, že brzda neustále lehce přibržďuje, i když si to nepřejeme. Brzdné destičky jsou sice konstruovány na velkou a dlouhodobou zátěž, ale zmíněná vizuální kontrola může odhalit třeba malé prasklinky. Pak je na místě destičky okamžitě vyměnit a předejít tak větším problémům.
Kapitolou samou pro sebe je brzdová kapalina. Od výrobce přichází s bodem varu někde na 250°C, ale jak stárne, tato hodnota neustále klesá. Pravidelným měřením bodu varu kapaliny speciálním měřičem tak opět předejdeme katastrofě – pokud by klesla pod cca 150°C, mohly by při intenzivním brždění vznikat v kapalině bublinky a to by výrazně omezilo hydraulický přenos síly a účinnost brždění. Ke znehodnocení kapaliny dochází dokonce i přímo v brzdových trubičkách, které během roku s kapalinou přece jen trochu reagují, rezavějí a uvolňují malé částice. Čirá brzdná kapalina, jakou dostanete od výrobce, potom dostává tmavou barvu, což zkušenému automechanikovi neunikne. Drobné částečky, které by se pohybovaly v brzdné kapalině, samozřejmě neudělají nic dobrého. Navzdory sítkům, která brzdné hadičky standardně zahrnují, může nastat závažnější komplikace, jako selhání ABS nebo ESP.

Autobaterie – udržovat nabitou


Klimaticky mírné zimy, jako byla ta poslední, pro autobaterii zdaleka neznamenají takovou zátěž, jako třeba měsíc polárních mrazů, který pamatujeme ještě z nedávných let. Pokud tři týdny nesednete za volant a teplota v noci klesá k minus dvaceti stupňům, je na místě přemýšlet o tom, jestli je baterie dostatečně nabitá. Když pominete krajní případ, kdy po oblevě s autem prostě nenastartujete, baterii, která dlouho přebývá v nedostatečně nabitém stavu, se rychle krátí životnost. Přeměřením stavu baterie při jarním servisu rozhodně neuděláte chybu.

Chladicí kapalina a olej


I chladicí kapalina v autě přirozeně stárne, a i když výrobce doporučuje výměnu po pěti letech, někdy se může stát, že je potřeba ji vyměnit dřív. Důležité je samozřejmě nejen přeměření teploty tuhnutí. Automechanik opět pozná ledacos už při vizuální kontrole. Pokud je na její hladině přítomen mastný film, je to tím, že stárnoucí kapalina rozežírá těsnění motoru a v krajních případech může vést až k pronikání oleje do chladiče a opačně, chladicí kapaliny do motoru.
Jednou z věcí, které si můžete na autě celkem snadno překontrolovat sami, je přítomnost nánosu pod dolévacím víčkem oleje. Pokud najdete světlou sraženinu podobnou vazelíně, znamená to, že se do oleje dostává voda – většinou se jedná o kondenzovanou vlhkost a neznamená to žádný problém, sraženina se během jízdy rozpustí. Pokud se ale jedná o víc, než jen tenký povlak, může to být právě chladicí kapalina, která proniká porušeným těsnění pod hlavou válců. V tom okamžiku je potřeba bedlivě sledovat hladinu chladicí kapaliny, pokud klesá, máme malér.

Citroen diagnostika

Řemeny – pro jistotu


Vizuální kontrola stav klínového a rozvodového řemenu většinou zhodnotit nedokáže, někdy je rozvodový řemen navíc zakrytý. V některých případech ale odhalí drobné třepení okrajů nebo prasklinky, pak je potřeba řemen okamžitě vyměnit.
Manžety poloos – pozor na zamaštění brzd!
Pod gumovou objímkou kloubu poloosy se nebezpečně blízko brzdovému kotouči nachází grafitové mazivo. Pokud manžeta na poloose praskne, grafitová vazelína začne vzlínat a zamastí brzdný kotouč. O účinnosti takového brždění myslím není potřeba vykládat, ale to není zdaleka nejhorší problém. Kloub poloosy se bez dostatku vazelíny a navíc přístupný soli a prachu může velice snadno zaseknout, nebo se nenávratně poškodit. Zamaštěné manžety u poloos, nebo dokonce přítomnost viditelných prasklin jsou indikátorem okamžité potřeby výměny za nové.

Tlumiče a stabilizátory na podvozku


Naše silnice v průběhu zimy a často až do letních prázdnin místy připomínají slušný tankodrom a stačí vteřina nepozornosti a na nějaký problém podvozku je zaděláno. Nejčastější vadou podvozku jsou vyklepané kosti stabilizátorů, které při jízdě dělají takový hluk, že řidič často trne hrůzou, že mu upadne kolo. Jejich výměna je přitom levně řešitelným problémem.
Dalšími namáhanými místy na vymlácených okreskách jsou uložení ramen náprav, pružiny a tlumiče pérování. Jejich funkčnost se opět testuje speciálním testerem v servisu. Vůli na nápravě zjistíte podobným testem jako na STK – hýbáním koly do stran. Tlumiče často prozradí závadu tím, že z nich začne téct mazivo, ale to bývá často jejich poslední hodinka. Častěji jsou zničené a přitom na sobě vizuálně nenechají nic poznat.

Ložiska – pozor na hučení v zatáčkách


Roztočené kolo by se mělo samo dále točit, to ale na stojícím autě těžko otestujete. Mnohem častěji tak na problémy s ložisky narazíte, když uslyšíte v zatáčkách hukot, a to už bývají ložiska v nepořádku. Včasná kontrola tak opět pomůže vyhnout se problémům, rostoucí spotřebě a mechanickému poškození dalších částí vozidla.

Klimatizace – rádi zanedbáváme


Na klimatizaci si čeští řidiči zvykli hodně rychle, ne tak na její pravidelné servisní prohlídky. Systém klimatizace musí těsnit, pokud ne, klesá účinnost a to při vyšší spotřebě, kterou nám klimatizace způsobuje, určitě nechceme. Důležitá je ale také kontrola chladicího média a včasná výměna kabinového filtru. Ten, pokud zestárne, začne propouštět do kabiny prach a pyl zvenčí a čekají nás uslzené oči.

Citroen diagnostika

Žárovky – funkčnost a odstín


To, že všechny žárovky musejí svítit, je myslím jasné. Že mají ale také svůj předepsaný odstín, který se na sklonku jejich životnosti může hlavně u oranžových světel změnit, už ví málokdo. Pravidelnou kontrolou doma předejdete většině problémů

Již zmíněná geometrie – sledujte ojetí gum


Nerovnoměrné ojetí gum viditelné na první pohled – to už znamená slušný problém s geometrií kol. Pokud nechcete vyhodit nově koupené pneumatiky, určitě nechcete nechat vadnou geometrii dojít tak daleko. Jak jsme ale psali na začátku tohoto článku, první známky špatné geometrie nalezneme při důkladném měření hloubky zimního vzorku pneumatiky.

Výfuky – rezavějí už po dvou letech


Na dnešních autech bohužel výfuk rezaví už v době, kdy si stále užíváme pocitu z nového auta. A u aut bazarových je kontrola výfuku maximálně na místě, může být i v zoufalém stavu. Pletenec výfuku ochotně rezaví v okamžiku, kdy se do něj dostane voda, v zimě navíc i nějaká ta sůl. Vyměnit je potřeba celý výfuk v okamžiku, kdy nějaké místo ukazuje průnik plynů. Pokud se navíc olupuje vrchní vrstva na tlumiči, je životnost výfuku opravdu na svém konci.


Všechny aktuality