Aktuality

24.03.2017

Vše, co potřebujete vědět o záruce na ojetý vůz

Přemýšlíte nad koupí auta, no nevíte se rozhodnout, jestli nové nebo ojeté? Bojíte se rizika slabé nebo žádné záruky u ojetých vozidel? Dovolili jsme si napsat článek, ve kterém Vás chceme obeznámit se vším, co by jste měli o záruce u ojetých vozidel vědět. Není to žádná věda a v zásadě se není čeho obávat, pokud jde o autorizovaného prodejce s kvalitní kupní smlouvou, jako i u nás v Carlingu. Pojďme si to tedy všechno objasnit.

Zákonní lhůta


Ojeté vozidla mají v běžných případech 2 roky záruku. V určitých případech to může být zkráceno na 1 rok, ale to jen po vzájemné dohodě. Půlrok zažijete pouze při jednání s fyzickou osobou, což je jen jedno z mnoha rizik při koupi vozu od soukromé osoby.
Někdy se stává, že prodejce láká lidi na prodlouženou záruku. Ta pokud je uvedena v kupní smlouvě právně správně, není zde žádný důvod k pochybnostem. Je to právně závazné a můžete to pak případně vymáhat i soudně. Každopádně nejběžnější je 24 měsíční lhůta.

Dokazovací povinnost


Tu je taky třeba brát v potaz. Prvních šest měsíců je na straně bazaru. Pokud tedy nesouhlasí s reklamací, musí oni dokázat, že vozidlo při prodeji vadu nemělo. Po půlroce důkazní břemeno přechází na kupujícího. Že auto bylo poškozeno už v době koupi pak tedy musí v případném sporu dokazovat on.

Které vady smím reklamovat?


Také je potřeba si říct, že je tu rozdíl oproti "věcem" novým. S reklamací neuspějete s vadami z opotřebení, jako je např. rozbitá spojka, ojeté pneumatiky nebo ošoupané sedačky. Lze reklamovat pouze vady, které byly na vozidle v době prodeje. Těch je více druhů. Nutno dodat, že toho se u nás určitě bát nemusíte.

Dokazovací povinnost při koupi auta

Důležitost správné kupní smlouvy


Alfa a omega všeho. Je dobré se vyhnout případem, kde na straně prodejce figuruje původní majitel vozidla, který jen dal bazaru plnou moc na zastupování. Tehdy člověk musí všechny problémy řešit přímo s ním. což často není ideální varianta. Je tedy vhodné, když je autobazar přímým sprostředkovatelem. Tedy že je buď oficiální vlastník vozu, nebo má s majitelem smlouvu o obstarání prodeje auta.

Co se týče zákoníků obsáhlých v smlouvě, Vám může být prakticky jedno, jestli je smlouva uzavřená dle obchodního a ne občanského zákoníku, jak je to běžně. Bazary se tím nevyhnou odpovědnosti, i když si to některé chybně myslí. Ano , je to legální, no zákon taky jasně říká, že práva spotřebitele dané občanským zákoníkem a zákonem o ochraně spotřebitele platí i v tomto případě.

Pozor! Některé nespolehlivé bazary rádi píší do smluv určité "perličky". Např. že se člověk zavazuje při reklamaci projít servisní prohlídkou v bazarem spřáteleném servise. Nebo tu byl i bazar, který měl u jednoho bodu uvedeno, že nemá prakticky žádnou odpovědnost při jakémkoliv problému. Takovéhle případy jsou nezákonné a je potřeba se proti tomu vědět bránit. Nenechat se zbytečně obelhat nebo dokonce zastrašit. Bohužel lidé v Česku často nevědí, jaké mají práva, a tak s nimi servis prostě "zamete". Je potřeba si na tohle dát pozor, protože jste často v právu.

Kupní smlouva ojetého automobilu

Jako tedy řešit koupi?


Určitě je nutné pečlivě prostudovat kupní smlouvu, a při prvním náznaku pochybností to nejlépe nechat projít právníkem. Taky je veledůležité vyhnout se nejčastějším omylům při koupi jako také a pokud s koupí spěcháte, zde jepár tipů, aby jste přitom nebyli ochudobněni ze strany prodejce.

A když už máte auto koupené a zjistíte skrytou vadu?


Základní heslo zní: Neopravovat! Je to velmi častá chyba majitelů a z hlediska reklamace úplně špatné rozhodnutí. Vozidlo musí zůstat v původním stavu, tedy porouchané. Dle zákona musí zákazník závadu reklamovat ihned, jak se projeví. Jezdí-li s ním dál a poškození tím pádem zvyšuje, přechází odpovědnost na něj.

Co tedy správně udělat? Je potřeba nechat auto okamžitě prohlédnout v servisu a vyžádat technickou zprávu. S tou pak jet do bazaru, kde si necháte auto opravit. Mezitím je potřeba sepsat reklamační protokol s detailním popisem závady a přesným stavem auta. Od vystavení protokolu má bazar lhůtu 30 dnů, během níž je povinen reklamaci vyřešit. Pokud to nestihne, má kupující právo od smlouvy odstoupit. Proto je tak důležité vypsat zmiňovaný protokol. Určitě nespoléhejte jen na ústní příslib!

Tak, teď už víte vše potřebné a můžete si jít, s klidem na duši, vybrat Vaše vysněné ojeté auto. U nás je navíc možný nákup na splátky nebo testovací jízda zdarma. Co více si přát?

Pokud by jste měli ještě nějaké dotazy, neváhejte nás kontaktovat.


Všechny aktuality