Aktuality

24.10.2016

6 věcí, které byste si na autě měli kontrolovat

Ať už je to nějaký ten pátek co autoškolu máte za sebou nebo jste čerství majitelé řidičských průkazů, měli by jsme stále mít na paměti několik základních věcí, které je třeba čas od času na autě zkontrolovat. Nemusíte být žádný auto mechanik, aby jste si následujících 6 věcí dokázali sami ověřit. Nechce se vám číst? Můžete přeskočit na video níže, které připravil tým anglických automobilových profesionálů.

Pneumatiky


Nemusíme pravidelně kontrolovat dotaženost všech šroubů či ventilků, to nechte na profesionálech. Měli bychom zkontrolovat nahuštěnost pneumatik. Správné nahuštění pneumatik zjistíme z:
a) nálepky na boku dveří
b) nebo na nálepce u víka palivové nádrže
c) nebo dle servisní knížky
d) nebo dle určení výrobce
Správné nahuštění pneumatik můžeme zdarma ověřit na čerpacích pumpách, které jsou vybaveny přístrojem na huštění pneumatik. Dále na všech pneumatikách vizuálně zkontrolujeme, jestli se nevyskytují praskliny, trhliny a budeme pamatovat, že velikost vzorku musí být 1,6 mm na letních a 4 mm na zimních pneumatikách.

Olej


Kontrolu oleje provedeme ideálně při zahřátém motoru, kdy auto musí stát na rovném povrchu. Vytáhneme ouško měrky, které bývá barevně odlišeno a hadříkem měrku očistíme. Následně měrku opět zasuneme a vytáhneme z motoru a zkontrolujeme hladinu oleje, jestli se pohybuje mezi ryskami Min a Max.

Brzdy


Brzdy jsou samozřejmě důležitým faktorem bezpečnosti a nestačí, že vozidlo je schopné zastavit. Indikátorem problému může být vibrace v pedálu, ozývání se nestandardních zvuků při brzdění. Pravidelně je třeba kontrolovat brzdové destičky a kotouče, jestli jsou rovnoměrně opotřebovaná, třecí plocha je rovná a nejsou vidět rezavá místa.

Světla


Nebuďte líní a nevěře pouze kontrolkám na palubním počítači. Světla se mohou vysvítit či změnit barvu (např. blinkrů). Je tedy vhodné jednou za čas vizuálně zkontrolovat skutečný stav. Nezapomeňte také na zadní světla a pokud si chcete zkrátit čas, pak si někoho vezměte na pomoc.

Chladící kapalina


Základním indikátorem je samozřejmě kontrolka na palubní desce, ale ta již značí nějaký problém - kapalina je přehřátá nebo je jí příliš málo. Vizuální kontrolu stavu chladící kapaliny je nutné provádět když je motor studený. Po otevření víčka při zahřáté kapalině by mohlo dojít k opaření! V nádobce kapaliny je ryska s minimálním a maximálním objemem. Pokud je kapaliny málo - dolijeme ji. Většinou je chladící kapalina v barvě červené nebo modré.

Voda v ostřikovačích


Pokud se chystáte na další cestu, není nic příjemného, než když vám v půlce dojde voda v ostřikovačích a nemáte po ruce benzínku, kde by jste si směs do ostřikovačů mohli dokoupit. V zimním období musíte dokoupit nemrznoucí směs, aby kapalina v ostřikovačích nezamrzla a nepoškodila hadice a nádržku.


Všechny aktuality