Aktuality

12.05.2016

6 případů, kdy vyměnit pneumatiky za nové

Z hlediska bezpečnosti vozu patří dobrý stav pneumatik k absolutnímu minimu, co by měl každý řidič kontrolovat. V následujících odstavcích vám prozradíme, jak poznat, že končí životnost pneumatik a že je třeba pneu vyměnit.


Chcete-li udržet pneumatiky v dobrém stavu, doporučujeme pravidelně kontrolovat tlak, huštění, stav bočnic, zbývající hloubku běhounu a známky nerovnoměrného opotřebení. Pokud si tím nejste jistí, můžete se na nás obrátit, rádi vám s tím pomůžeme v našem pneuservisu.


A nyní již k samotné otázce. Kdy měnit pneumatiky? To se dozvíte v následnicích odstavcích!

Propíchnutí je neopravitelné


Většina propichu pneumatiky lze jednoduše opravit. Přesto doporučujeme zkontrolovat, zda propíchnutím pneumatiky nedošlo ke skrytým defektům, který by nebylo možné opravit. S posouzením stavu vám pomůže specialista.

Pneumatika dosáhla zákonného opotřebení


Chcete-li se vyhnout pokutě, doporučujeme pravidelně kontrolovat opotřebení vašich pneumatik. Zákon uvádí, že při dosáhnutí hloubky dezénu 1,6 mm je nutné pneumatiky vyřadit z provozu. Naši specialisté doporučují, pro ochranu vaší bezpečnosti, pneumatiky měnit před dosáhnutím této hranice. Pamatujte na to, že sjetá pneumatika se bude na mokré vozovce chovat o poznání hůř, než nová.


Pneumatika vykazuje známky stárnutí


Přesné určení životnosti pneumatiky není jednoduché odhadnout. Na životnosti se podepíše datum výroby pneu, teplota, údržba, podmínky skladování a užití, zatížení, rychlost, tlak huštění a jízdní styl. Stárnutí pneumatiky poznáte podle popraskané pryž na vnější straně běhounu.
Zaměřit byste se měli zejména na pneumatiky, které jsou starší pět a více let. U pneumatik starších deseti let od výroby doporučujeme preventivní výměnu. Pamatujte na to, že nadměrného stárnutí pneumatiky může vést ke ztrátě přilnavosti.

Pneumatika je poškozená


Pokud dojde k mechanickému poškození pneumatiky (nárazem na obrubník, výmol, či jiný ostrý předmět na vozovce), doporučujeme provést kontrolu z vnitřní strany. Odborník určí míru poškození a to, zda bude nutné pneumatiku vyřadit či půjde opravit. Pneumatiku neopravujte zejména v případech, kdy dojde k:
-průpich v bočnici
-oddělování částí pryže
-zvrásnění pryže
-poškození vnitřní butylové vrstvy
-poškození korozivním nebo mastným tělesem

Pneumatika se nerovnoměrné opotřebovává


Nerovnoměrné opotřebení pneumatik může způsobovat nesprávně seřízená geometrie kol, nesprávné vyvážení kol, nedostatky v zavěšení kol nebo také špatné nahuštění. Nerovnoměrnému opotřebení předejdete pravidelným seřizováním geometrie a vyvažováním pneumatiky a výměnou pozic jednotlivých pneumatik.
Opotřebení se nejčastěji projevuje na jedné hraně, což značí, že máte špatně vyvážené kolo nebo geometrii kol. Dále také opotřebením po obou stranách, což značí, že máte podhuštěnou pneumatiku. Poslední možností je středovým opotřebením, které způsobuje přehuštěná pneumatika.

Pneumatiky nejsou vhodné pro váš vůz


Pro váš vůz používejte na všechny 4 kola stejný typ pneumatik. Pamatujte, že pneumatiky odlišných rozměrů, konstrukcí a míry opotřebení budou mít negativní vliv na ovladatelnost a stabilitu vozidla. Při volbě pneumatik také důrazně nedoporučuje kombinovat radiální a neradiální pneumatiky.

Potřebujete poradit?


Navštivte nás pneuservis, rádi se o váš vůz postaráme a provedeme kontrolu!


Všechny aktuality